Ausgabe zur SMM 2018

4 OFFSHORE DIALOGUE TEXT: HAMBURG MESSE UND CONGRESS GMBH MESSEPLATZ 1, 20357 HAMBURG T iefseebergbau und schonende Ressourcen- nutzung in der Arktis: Wie kann die maritime Branche diese anspruchsvollen Herausforderungen meistern? Beim Offshore Dialogue auf der Weltleitmesse SMM in Hamburg bewerten Experten am 6. Sep- tember 2018 die Chancen und Risiken des Marktsegments. Die Tiefen der Ozeane sind eines der großen Rätsel unserer Erde. Unter dem Motto „Pushing the limits – new maritime technolo- gies for future needs“ diskutieren renommierte Experten beim Off- shore Dialogue (OD), wie sich Tief- see-Schätze und Ressourcen in der Arktis mit innovativer maritimer Technologie schonend erschließen lassen. Die in Kooperation mit der German Association for Mari- ne Technology (GMT) organisierte Konferenz findet am 6. September im Rahmen der maritimen Welt- leitmesse SMM statt. Kostbare Knollen Eine mögliche Rohstoffquelle der Zukunft liegt in 5.000 Meter Tiefe auf dem Meeresgrund: die Manganknolle. Die höchste Dich- te an Knollen findet sich vor der Westküste Mexikos, im Peru-Be- cken und im Indischen Ozean. Au- ßer Mangan enthalten die Klum- pen auch Eisen, Kupfer, Kobalt und Nickel. Und der technologische Fortschritt lässt den Abbau der wertvollen Erze wirtschaftlich zu- nehmend attraktiver erscheinen. Wie weit Industrie und Forschung in Sachen Tiefseebergbau sind, berichtet Heiko Felderhoff von der Reederei Harren & Partner in seinem Vortrag „Deep-sea mining of massive sulfides – a completly new technical approach“. Als Mit- glied der DeepSea Mining Alliance (DSMA) forciert das Schifffahrts- unternehmen die Entwicklung von Tiefseebergbau-Projekten welt- weit. Das Ökosystem rund um die wertvollen Metallklumpen gilt als sehr fragil: Ändert sich die Knol- lendichte, wirkt sich das auch auf die Artenvielfalt der Tiefsee aus – zumal die Ressource nicht rege- nerativ ist: „Die Knollen wachsen bloß wenige Millimeter bis Zenti- meter pro Millionen Jahre", sagt Prof. Dr. Andrea Koschinsky von der Jacobs University Bremen, die in ihrem Vortrag „Challenging environmental aspects of respon- sible manganese nodules mining“ die ökologischen Hintergründe skizziert. Aus Sicht des Praktikers erläutert Joury Van Gijseghem, General Manager beim belgischen Meerestechnik-Spezialisten DEME Blue Energy, wie Komponenten beschaffen sein müssen, um einen verantwortungsvollen Abbau der Manganknollen zu gewährleisten. In eisigen Gebieten Weltweit sind hochqualifizier- te Wissenschaftler den Geheim- nissen der Tiefsee auf der Spur. Ihr wichtigstes Arbeitsgerät sind Hightech-Forschungsschiffe, die vielfältige Funktionen erfüllen und extremsten Bedingungen stand- halten müssen. Die Investitions- summen für die Labore auf See sind enorm. Wie ein Schiff für die Polarforschung optimal geplant wird, erklärt Einar Vegsund, VP Design & Hydro bei Rolls Royce Marine. Das Unternehmen ist ein bedeutender Player in diesem Marktsegment: Zuletzt konzipier- te es den neuen norwegischen Eisbrecher „Kronprins Haakon“, der auch als Vorbild für das rund 200 Millionen Pfund teure briti- sche Forschungsschiff „Sir David Attenborough“ diente, das 2019 einsatzbereit sein soll. Ein wesentliches Kriterium für den Bau von Schiffen dieser Art ist die Stabilität des Rumpfes, da in ihren Fahrtgebieten meterdi- ckes Packeis an der Tagesordnung ist. Der Polar Code setzt hier seit Januar 2017 den internationalen Standard für Schiffe und Offshore- Strukturen. IMO-Sicherheitsex- pertin Sandra Allnut zeichnet in ihrem Vortrag dessen Entstehungs- prozess nach. Umweltfreundliche Antriebssys- teme stellt Teus van Beek, Gene- ral Manager Market Innovation bei Wärtsilä, in seinem Vortrag vor. Der Motorenhersteller gilt als einer der Vorreiter in Sachen Green Shipping. Die Finnen rüsten beispielsweise das deutsche For- schungs- und Vermessungsschiff „Atair“ aus, das 2020 in Dienst gestellt werden soll und als erstes bundeseigenes Schiff mit Flüssig- erdgas (LNG) angetrieben wird. Werften und Zulieferbetrieben, die an solch anspruchsvollen Schiffbauprojekten beteiligt sind, werden technologische Höchst- leistungen abverlangt. Nils Reimer von der Hamburger Schiffbau-Ver- suchsanstalt schildert, auf welche Details es beim Bau ankommt und welche Schiffstypen für Forschung und Ressourcenabbau in der Arktis geeignet sind. Nach Schätzungen des amerika- nischen „Geological Survey“ sollen unter dem Boden des Eismeeres 13 Prozent der bislang unentdeckten Ölvorkommen liegen – beim Gas sind es sogar 30 Prozent. Wie las- sen sich diese Ressourcen so acht- sam nutzen, dass die Umwelt mög- lichst wenig Schaden nimmt? Das ist das Thema von Anu Fredrikson, Director Arctic Economic Council. Inwiefern der Klimawandel die Be- dingungen für die Schifffahrt ins- gesamt verändert, analysiert Ro- bert Tustin, Consultant Ship New Construction bei Lloyd’s Register. In jedem Fall müssten sich die Ak- teure frühzeitig auf neue Handels- wege einstellen, so der Experte. Vielversprechender Nischenmarkt Tiefseebergbau und Nutzung arktischer Ressourcen: Beim OD bekommen die Besucher einen umfangreichen Überblick über das facettenreiche Thema und die wirtschaftlichen Chancen, die das Segment für die mariti- me Branche bereithält. Aus dem ehemaligen Nischenmarkt ist ein interessantes Wachstumsfeld geworden. Die dafür benötigten Produkte, Experten und Dienst- leistungen finden die Fachbesu- cher während der SMM auf dem Hamburger Messegelände. Offshore Dialogue: High-tech for Deep Seas D eep-sea mining and eco-friendly resource utilisation in the Arc- tic: How can the mari- time industry overcome these tough challenges? At the Off- shore Dialogue held in Hamburg on 6 September 2018 during SMM, the leading international trade fair of the maritime in- dustry, experts will explore the risks and opportunities of this market segment. The depths of the oceans har- bour some of Earth's last great se- crets. Under the motto of "Push- ing the limits – new maritime technologies for future needs”, renowned experts will discuss at the Offshore Dialogue (OD) how the treasures and resources found on and below the Arctic sea bot- tom can be tapped using innova- tive maritime technologies with- out harming the environment. Organised jointly with GMT, the German Association for Marine Technology, this conference will take place on 6 September as part of SMM, the leading international maritime trade fair. Precious nodules One potential future source of a valuable raw material rests on the seafloor at depths around 5,000 metres: Manganese or poly- metallic nodules. The most plenti- ful deposits occur off the western coast of Mexico, in the Peruvian Basin, and in the Indian Ocean. https://www.planet-wissen.de/ kultur/nordamerika/mexiko_von_ der_revolution_bis_heute/index. html These lumps not only con- tain manganese but also iron, copper, cobalt, and nickel. Recent technological advances are letting it appear more economically at- tractive than ever to exploit these valuable ores. An overview of cur- rent technology and research into deep-sea mining will be given by Heiko Felderhoff from the ship- owning company Harren & Partner in a lecture titled “Deep-sea min- ing of massive sulfides – a com- pletely new technical approach”. A member of the DeepSea Min- ing Alliance (DSMA), the compa- ny is pursuing sea-bottom explo- ration and development projects around the earth. The ecosystems surrounding the valuable polymetallic nodules are known to be extremely vulner- able. Changing the density of a nodule deposit will affect deep- sea biodiversity, a fact that is of particular significance because this resource is non-renewable: “The nodules grow by as little as a few millimetres or centimetres in a million years,” says Prof. Dr. Andrea Koschinsky of Jacobs University Bremen, whose lecture “Challenging environmental as- pects of responsible manganese nodules mining” will look at some of the ecological implica- tions. Joury Van Gijseghem, Gen- eral Manager at the Belgian mari- time technology specialist DEME Blue Energy, will describe from a practical viewpoint how mining equipment should be designed to ensure responsible retrieval of polymetallic nodules. In icy climates Around the world highly quali- fied scientists are working hard to solve the mysteries of the deep sea. Their most important tools are high-tech research vessels ca- pable of performing a multitude of functions and withstanding the most extreme ambient conditions. These maritime laboratories re- quire huge capital investments. Einar Vegsund, VP Design & Hydro at Rolls Royce Marine, will explain how to plan an optimal polar research vessel. His company is a key player in this market seg- ment, having designed the new Norwegian icebreaker Kronprins Haakon, which is now serving as a model for the British research vessel “Sir David Attenborough”, a 200 million pound project slat- ed to start operating in 2019. One key issue to keep in mind when designing ships of this type is the sturdiness of the hull be- cause pack ice is common in the sea regions they operate in. The Polar Code, in effect since Janu- ary 2017, is the relevant interna- tional standard for ships and off- shore structures. In her speech, IMO safety expert Sandra Allnutt will retrace the development of this piece of international legis- lation. The General Manager Mar- ket Innovation of Wärtsilä, Teus van Beek, will speak about eco- friendly propulsion systems. The Finnish ship engine manufacturer Wärtsilä is considered a pioneer in Green Shipping. For example, the German research and survey- ing vessel Atair, scheduled for commissioning in 2020, will be equipped with Wärtsilä machin- ery. She is the first German gov- ernment-owned vessel propelled by liquefied natural gas (LNG). The shipyards and suppliers involved in these sophisticated shipbuilding projects must deliver leading-edge technology. Nils Reimer from the Hamburg Ship Model Basin will elaborate on im- portant details to consider when building such vessels, and on ship types suitable for research and mining missions in Arctic regions. According to estimates of the US Geological Survey, 13 per cent of the world's unknown oil depos- its, and as much as 30 per cent of natural gas reservoirs, might be hidden under the bottom of the Arctic Ocean. How could man use these resources without caus- ing significant damage to the environment? This is the topic of a lecture by Anu Fredrikson, Director Arctic Economic Coun- cil. The question to what extent climate change will change over- all conditions for shipping will be the subject of an analysis by Robert Tustin, Consultant Ship New Construction at Lloyd’s Reg- ister. Whatever the scenario, the expert points out, stakeholders must quickly adapt to new trade routes. Promising niche market With its focus on deep-sea min- ing and the utilisation of Arctic resources, the Offshore Dialogue will give participants a compre- hensive overview of these multi- faceted topics and the business opportunities they offer to the maritime industry. A former niche market is turning into a fascinat- ing growth sector. SMM visitors will find related products, experts and services in the exhibition halls of the Hamburg Messe fair complex. About SMM The leading international mari- time trade fair takes place at the Hamburg Messe und Congress fair complex every two years. With roughly 2,200 exhibitors and 50,000 visitors from all conti- nents, SMM is the world's most important industry event. It cov- ers the entire value chain of the maritime sector, bringing togeth- er international decision-makers and experts and providing a plat- form for highlighting innovative technology. The 2018 fair will take place from 4 to 7 September, once again under the honorary pa- tronage of German chancellor Dr. Angela Merkel. On 3 September 2018, the day before the four-day exhibition opens, the conference programme will launch with the international Maritime Future Summit (MFS). Offshore Dialogue: High-tech for Deep Seas

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